Artikkel fra Effektiv Velverd: Slik bistår advokater i offentlige anskaffelser – Med Trine Friberg i ekspertpanelet
Vår advokat, partner og styreleder Trine Friberg stiller som en av partene i et ekspertpanel i en ny artikkel publisert av Effektiv Velferd. Artikkelen tar for seg hvordan hun og andre advokater bistår i forbindelse med offentlige anskaffelser.
Offentlige anskaffelser er en kompleks prosess der tydelige mål, grundig planlegging og juridisk ekspertise kan utgjøre forskjellen mellom suksess og utfordringer. I saken publisert av Effektiv Velferd diskuterer Friberg og andre advokater hvordan riktig strategi, godt utarbeidet konkurransegrunnlag og juridisk bistand kan sikre gode resultater og redusere risiko for konflikter.
Les Fribergs svar (innlegg, tanker, bidrag?) under:
1. Hva er de største utfordringene i anskaffelsesprosesser, og hvordan kan disse løses?
Hovedutfordringen er å sikre et klart konkurransegrunnlag, med lovlig krav, kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier, som dekker oppdragsgivers behov, og gir et godt grunnlag for å identifisere det reelt sett beste tilbudet. «Roten til alt ondt» er et dårlig gjennomarbeidet konkurransegrunnlag, også med tanke på tvister etter kontraktsinngåelse. Løsningen er å sette av nok tid og riktig fagkompetanse. Innkjøperen er avhengig av input fra mottakere/brukere, fagkompetanse og en god juridisk støttespiller.
2. Hvordan sikrer dere kvalitet og effektivitet i offentlige anskaffelsesprosesser?
Vi kan lose oppdragsgiver gjennom hele anskaffelsens «livsløp», fra planlegging til kontraktens utløp. Bistanden til konkurransen legges opp etter oppdragsgivers ønske, som kan være å kjøre hele prosessen, delta i tverrfaglige team, eller kvalitetssikre konkurransegrunnlaget og andre dokumenter og vurderinger som aktualiseres underveis. Vi ivaretar rollene som støttespiller, representant og prosessfullmektig.
Vi har omfattende erfaring fra mange ulike sektorer, men bygg- og anleggsanskaffelser kommer vel øverst på «erfaringspallen». Selv arbeider jeg utelukkende med offentlige anskaffelser og entreprise, og er fast foredragsholder for Standard online AS. Det å kunne tilby denne kombinerte kompetansen anses som en stor fordel og suksessfaktor ved bygg- og anleggsanskaffelser.
3. Hvorfor bør oppdragsgivere søke hjelp fra Innkjøpskontoret til sine anskaffelser?
God advokatbistand = bedre vinnersjanser, kompetanseheving og ivaretakelse av tillit! Advokaten kan bl.a. bidra til a) et godt og dekkende tilbud uten risiko for avvisning, b) spørsmål til konkurransegrunnlaget før tilbudsfrist, c) kritisk vurdering av tildelingsbeslutningen ved valg av annen leverandør, d) verdifulle tips og råd ved deltakelse i forhandlinger, e) gi deg et godt beslutningsgrunnlag for evt. klage til oppdragsgiver, KOFA eller rettslige skritt, f) identifisering av forbedringspunkter av verdi i neste konkurranse.
Les hele artikkelen her.
Advokat Trine Friberg
friberg@wla.no mob.: (+47) 47 48 91 49
Trine Friberg arbeider hovedsakelig med offentlige anskaffelser, entrepriserett og kontraktsrett. Hun har opparbeidet seg bred kompetanse gjennom mer enn 20 års erfaring fra disse rettsområdene. Innen offentlige anskaffelser bistår hun både oppdragsgivere og leverandører i alle bransjer.