Wahl-Larsen-rammeavtaler

Krav til erfaring med relevante/sammenlignbare oppdrag er en gjenganger som kvalifikasjonskrav i konkurranser om anskaffelser regulert av lov og forskrift om offentlige anskaffelser. I likhet med alle kvalifikasjonskrav, må leverandøren oppfylle kravet for å unngå avvisning fra konkurransen. Hvor ligger lista for oppfyllelse når det gjelder rammeavtaler? Må oversikten over gjennomførte referanseoppdrag omfatte rammeavtaler av…

Les mer
Wahl-Larsen-Det-grønne-skiftet

FOA § 7-9 endres Fra og med 1. januar 2024 blir FOA § 7-9 endret. Regelendringene er kort fortalt som følger: Temaet for ett av tildelingskriteriene må være klima- og miljøhensyn, med mindre det er «klart» at det gir en bedre klima- og miljøeffekt å fastsette klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, eller anskaffelsen «etter sin…

Les mer

  Byggherrens tankekors En av mange utfordringer ved konkurranseutsetting av en bygg- og anleggskontrakt er å fastsette datoen for dagmulktbelagt sluttfrist, samt vurdere om det skal være dagmulktbelagte delfrister ved milepæler. Byggherren vil ofte ha et ønske om raskest mulig ferdigstillelse, men dette må avveies mot krav som følger av arbeidsmiljøloven og byggherreforskriften, samt ønsket…

Les mer

Terskelverdier er beløpsgrenser som angir hvilken del av anskaffelsesregelverket som kommer til anvendelse ved gjennomføring av konkurranser om en offentlig anskaffelse. De såkalte «EØS-terskelverdiene» regulerer bl.a. når anskaffelsesforskriftens del III må følges ved gjennomføring av en anskaffelse. Hittil har disse vært som følger: • 1,3 mill. kr. ekskl. mva. for statlige myndigheters vare- og tjenestekontrakter…

Les mer

Plunder og heft-krav har voldt mange byggherrer og entreprenører hodebry. Uenigheten har i stor grad knyttet seg til hvor lista skal legges for krav som må stilles til bevisene for årsakssammenheng mellom byggherrens forhold og entreprenørens meromkostninger. Den 26. juni d.å. avsa Høyesterett en prinsipiell dom hva gjelder dette spørsmålet i tvist om sluttoppgjør for…

Les mer

Pr. 1. juli trådte en endring av udbudsloven i kraft. Endringen innebærer, at oppdragsgiver får plikt til: å offentliggjøre alle deler av evalueringsmodellen i konkurransegrunnlaget å adskille vurderingen av kvaliteten av innkomne tilbud fra vurderingen av pris ved større bygge- og anleggskontrakter. Som følge av disse endringene offentliggjør Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen samtidig en oppdatert versjon…

Les mer

Når retten skal ta stilling til en begjæring om midlertidige forføyning, f.eks. en begjæring om at en offentlig oppdragsgiver forbys å inngå kontrakt inntil avgjørelse fra KOFA foreligger, må det bl.a. foretas en interesseavveining i henhold til  tvisteloven § 34-1 (2): «(2) Midlertidig forføyning kan ikke besluttes dersom den skade eller ulempe som saksøkte blir påført…

Les mer

Sakskostnadsreglene i tvisteloven kapittel 20 gjelder også for partshjelpere, jf. § 20-1 tredje ledd. Det innebærer at innstilt leverandør til kontrakten, i egenskap av partshjelper, vil kunne få tilkjent sakskostnader – i tillegg til oppdragsgiver, når leverandøren ikke får medhold av retten. I nylig avsagt kjennelse fra Borgarting lagmannsrett (20.02.19), ble Mesta tilkjent sakskostnader på…

Les mer

«Ekstrem mannskultur på norske byggeplasser» var overskriften i en nylig publisert artikkel på Byggfakta. Det er derfor kanskje ikke så oppsiktsvekkende at andelen mannlige advokater på entrepriserettens område har vært dominerende. Det er derfor ekstra gledelig at Wahl-Larsen Advokatfirma AS nylig ble tildelt rammeavtale med Kultur- og idrettsbygg Oslo KF om entreprisejuridisk bistand, hvor tilbudt…

Les mer

Det er ingen nyhet at tilbyderen bærer risikoen for at oppdragsgiver mottar tilbudet innen tilbudsfristen, uavhengig av om tilbyder ikke kan bebreides for at tilbudet ble mottatt etter fristen. Denne risikoen har også omfattet årsaker som skyldes feil på oppdragsgivers side, men da vil det kunne være aktuelt med plikt til avlysning. Men, hva hvis…

Les mer