Innlegg av Trine Friberg
Spenstig fra lagmannsretten: Manglende varsling i entreprisekontrakt = Avvisningsgrunnlag etter anskaffelsesforskriften
Hålogaland lagmannsrett har i dom den 6. desember 2024 konkludert med at manglende overholdelse av varslingsplikt om mengdeavvik i entreprisekontrakt om miljøsanering, regulert av NS 8405, innebar at krav om tilleggsvederlag var tapt. I tillegg, og mer oppsiktsvekkende, ble avvisningen av entreprenøren, i en senere anbudskonkurranse, som følge av dette forhold ansett for lovlig. Hjemmelen…
Les merKravet til erfaring i konkurranser om rammeavtaler
Krav til erfaring med relevante/sammenlignbare oppdrag er en gjenganger som kvalifikasjonskrav i konkurranser om anskaffelser regulert av lov og forskrift om offentlige anskaffelser. I likhet med alle kvalifikasjonskrav, må leverandøren oppfylle kravet for å unngå avvisning fra konkurransen. Hvor ligger lista for oppfyllelse når det gjelder rammeavtaler? Må oversikten over gjennomførte referanseoppdrag omfatte rammeavtaler av…
Les merForslag til ny lov om offentlige anskaffelser – Nu blir alt så meget enklere?
Fredag 10. november ble en rykende fersk NOU, NOU 2023:26 Ny lov om offentlige anskaffelser, som er den første av to delutredninger, sendt ut på tre måneders høring. Ande delutredning er planlagt ferdigstilt i mail 2024. For utvalget har det vært fokus på at ressursbruken, både for oppdragsgivere og leverandørene, må stå i et rimelig…
Les mer1. januar 2024 = Det grønne skiftet for offentlige anskaffelser?
FOA § 7-9 endres Fra og med 1. januar 2024 blir FOA § 7-9 endret. Regelendringene er kort fortalt som følger: Temaet for ett av tildelingskriteriene må være klima- og miljøhensyn, med mindre det er «klart» at det gir en bedre klima- og miljøeffekt å fastsette klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, eller anskaffelsen «etter sin…
Les merHvor lang tid byggetid skal entreprenøren få?
Byggherrens tankekors En av mange utfordringer ved konkurranseutsetting av en bygg- og anleggskontrakt er å fastsette datoen for dagmulktbelagt sluttfrist, samt vurdere om det skal være dagmulktbelagte delfrister ved milepæler. Byggherren vil ofte ha et ønske om raskest mulig ferdigstillelse, men dette må avveies mot krav som følger av arbeidsmiljøloven og byggherreforskriften, samt ønsket…
Les merOffentlige anskaffelser: Oppjusteringer av EØS-terskelverdiene for 2020-2021
Terskelverdier er beløpsgrenser som angir hvilken del av anskaffelsesregelverket som kommer til anvendelse ved gjennomføring av konkurranser om en offentlig anskaffelse. De såkalte «EØS-terskelverdiene» regulerer bl.a. når anskaffelsesforskriftens del III må følges ved gjennomføring av en anskaffelse. Hittil har disse vært som følger: • 1,3 mill. kr. ekskl. mva. for statlige myndigheters vare- og tjenestekontrakter…
Les merHøyesterett har talt: Heretter er det «nedenifra og opp» som gjelder for entreprenørene
Plunder og heft-krav har voldt mange byggherrer og entreprenører hodebry. Uenigheten har i stor grad knyttet seg til hvor lista skal legges for krav som må stilles til bevisene for årsakssammenheng mellom byggherrens forhold og entreprenørens meromkostninger. Den 26. juni d.å. avsa Høyesterett en prinsipiell dom hva gjelder dette spørsmålet i tvist om sluttoppgjør for…
Les merDet er dejlig å være leverandør i Danmark
Pr. 1. juli trådte en endring av udbudsloven i kraft. Endringen innebærer, at oppdragsgiver får plikt til: å offentliggjøre alle deler av evalueringsmodellen i konkurransegrunnlaget å adskille vurderingen av kvaliteten av innkomne tilbud fra vurderingen av pris ved større bygge- og anleggskontrakter. Som følge av disse endringene offentliggjør Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen samtidig en oppdatert versjon…
Les merKan dette være riktig da?
Når retten skal ta stilling til en begjæring om midlertidige forføyning, f.eks. en begjæring om at en offentlig oppdragsgiver forbys å inngå kontrakt inntil avgjørelse fra KOFA foreligger, må det bl.a. foretas en interesseavveining i henhold til tvisteloven § 34-1 (2): «(2) Midlertidig forføyning kan ikke besluttes dersom den skade eller ulempe som saksøkte blir påført…
Les merVerdt å huske på for leverandør som vurderer søksmål etter deltakelse i konkurranse om offentlig anskaffelse
Sakskostnadsreglene i tvisteloven kapittel 20 gjelder også for partshjelpere, jf. § 20-1 tredje ledd. Det innebærer at innstilt leverandør til kontrakten, i egenskap av partshjelper, vil kunne få tilkjent sakskostnader – i tillegg til oppdragsgiver, når leverandøren ikke får medhold av retten. I nylig avsagt kjennelse fra Borgarting lagmannsrett (20.02.19), ble Mesta tilkjent sakskostnader på…
Les merKvinnelig firkløver med entreprisekompetanse ble tildelt rammeavtale med Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
«Ekstrem mannskultur på norske byggeplasser» var overskriften i en nylig publisert artikkel på Byggfakta. Det er derfor kanskje ikke så oppsiktsvekkende at andelen mannlige advokater på entrepriserettens område har vært dominerende. Det er derfor ekstra gledelig at Wahl-Larsen Advokatfirma AS nylig ble tildelt rammeavtale med Kultur- og idrettsbygg Oslo KF om entreprisejuridisk bistand, hvor tilbudt…
Les merOpplasting av tilbud i elektronisk portal innen tilbudsfristen innebærer ikke at tilbudet er rettidig mottatt
Det er ingen nyhet at tilbyderen bærer risikoen for at oppdragsgiver mottar tilbudet innen tilbudsfristen, uavhengig av om tilbyder ikke kan bebreides for at tilbudet ble mottatt etter fristen. Denne risikoen har også omfattet årsaker som skyldes feil på oppdragsgivers side, men da vil det kunne være aktuelt med plikt til avlysning. Men, hva hvis…
Les mer